SEO – knæk koden og nå til tops på Google

Har du hørt om SEO, men er du ikke helt skarp på Googels kryptiske algoritmer? 

Hvis du gerne vil til tops på Google, er der nogle få ting, du kan justere på, som vil sende dig til tops på Google.

Af Eline Krarup den 19. november 2019

1 – Undgå ‘dwell time’

Dwell time er den tid, en besøgende bruger på din hjemmeside, inden der trykkes på “tilbageknappen.” Der har været diskussion om, hvorvidt dwell time er en del af Googles ranking-system, men nogle eksperter mener, at det er at en lav dwell time er noget af det VÆRSTE, der kan ske for din side. 

Folk besøger din side → skynder sig at forlade den igen → Google tænker ‘det er en dårlig og irrelevant side’. 

Men hvordan får du dine besøgende til at blive på din side?

Du kan starte med at gøre designet interessant – hvis din side ikke ser professionel ud, gider folk ikke besøge den.

Et andet vigtigt råd er at give folk det, de er kommet for. Det kan nemt være at din side er stopfyldt med relevante søgeord – både primære og sekundære – men er indholdet ikke værdiskabende, forlader folk din side. 

Derfor er det vigtigt, at du prioriterer spændende og relevant indhold. Du skal holde din læser nysgerrig. DU skal give din læser noget brugbart, som man bliver klogere af, og som man har lyst til at prioritere sin tid på at læse. 

OG husk – at det er kun dig, som formår at fastholde din læser på siden, som høster SEO-frugterne og derfor i sidste ende når til tops på Google. 

2 – Glem alt om søgeordsspam

Det er ved at være tid til at aflive en gammel myte: at proppe så mange søgeord som muligt ind i en tekst, vil IKKE sende dig til tops på Google. 

Engang troede man, at det allerbedste våben i denne kamp var at proppe rigtig mange søgeord ind i en tekst, for så ville Google forstå, at en tekst bygget op omkring ordet “hundemad” nok var super relevant for folk der søgte efter det. 

Nu er både Google og marketingeksperterne blevet klogere, og nu ved man også at Google i stedet kigger på helheden af en SEO-tekst – og at Google også ser på hvilke ord, der ellers er brugt i den øvrige del af teksten. Google har altså fået en meget bedre forståelse for, hvad din tekst handler om, og RELEVANT INDHOLD der relaterer sig til et emne, skaber langt større værdi.

Hvordan undgår du at søgeordsspamme? Vend dig i stedet mod sekundære søgeord og relevant indhold. Sekundære søgeord er søgeord der relaterer sig til det primære. Eksperter kalder også de her former for relaterede søgeord for LSI som står for Latent Semantic Indexing. 

3 – Vær ikke bange for at skrive længere tekster

Engang skulle en SEO-tekst helst ikke være længere end 500 ord. 

Det er anderledes nu – studier viser at længere tekster også har en tendens til at rangere bedre end de korte. 

Flere og flere benytter sig nu af længere og dermed også mere dybdegående SEO-tekster. Det vigtigste er dog, at du matcher din branche. Arbejder du indenfor telebranchen er der en tendens til lange, uddybende tekster og guides om historie og gode råd til alt indenfor telefoni. 

Arbejder du selv indenfor denne branche, nytter det altså ikke noget, at du ikke matcher denne længde: du bliver nødt til at skrive mindst lige så lange tekster som dine konkurrenter. 

Så skru op for volumen – og GLEM IKKE ambitionsniveauet, teksterne skal nemlig stadig være relevante hele vejen igennem!

4 – Strategisk placering af fokussøgeord

Har du brug for nemme SEO-point?

Lidt ligesom at en titel på en bog skal fortælle om bogens indhold, skal artiklernes overskrifter og underoverskrifter gøre det samme. På den måde finder Google hurtigt ud af, at dit indhold er relevant. 

En hovedregel er her, at søgeordet skal placeres som det første i H1 og at det også skal optræde i én H2, dog ikke som det første ord. 

Starten af din artikel skal derfor være knivskarp og det er vigtigt, at dit budskab er både kort og præcist, så der ikke er nogen tvivl om, hvad din tekst handler om. 

5 – Glem ikke interne links som et værktøj

Interne links er links, der sender dine besøgende videre til andre undersider på din hjemmeside – og de er et knaldgodt SEO-værktøj, som du bør have for øje. 

Interne links er først og fremmest med til at fastholde din læser på din hjemmeside i længere tid. Og jo længere tid de er på siden, jo mere er din side værd i Googles øjne. Derudover kan de interne links være med til at øge dine rangeringer på andre URL’er. 

Har du en webshop der sælger ski og skiudstyr, har du højest sandsynligt både en underside med ski, og en underside med skistave. Og linker du på tværs af de to sider – voila, så ender du højere oppe på Google!

6 – Brugervenlighed!

Det femte råd er i klar forlængelse af råd nummer to – det er vigtigt at brugervenligheden er i top. Men hvorfor? Fordi, hvis du ikke formår at fastholde din læser på en side, så smutter de igen, og så skaber de slet ikke værdi for dig. Og Google har styr på, hvor længe din læser bliver på din side, før han eller hun vender sig om efter nye stimulationer. Hvorvidt du kan fastholde din læser bliver målt i time-on-page og bounce-rate hvilket påvirker dine rangeringer. 

Og hvordan? Det er på mange måder både ganske enkelt og samtidig en smule kompliceret. Brugervenlighed er nemlig lig med indhold der er relevant og nemt at læse, hvilket du kan læse mere om i punkt to. Men brugervenlighed er lige så meget layout og placering på hjemmesiden, og ved at lave et overskueligt layout kan du derfor gøre din tekst læse- og brugervenlig.  

Simpelt? JA! Men husk for guds skyld også at benytte dig af artiklens 5 øvrige råd, for når det kommer til SEO er tålmodighed og sammenspil to vigtige nøgleord!

2019-12-10T12:23:27+00:00